
Mats Linder på NRK om Glass
Utsolgt på rekordtid: Boken om Norsk keramikk

Nærmere to tonn bøker sendt ut på under to måneder
Interessen for Boken om Norsk keramikk har vært enorm. Allerede to måneder etter lansering er hele førsteopplaget utsolgt – nærmere to tonn bøker er sendt ut fra lageret til Papiret til lesere over hele landet.
– Responsen har vært helt overveldende, sier forfatter og kunsthistoriker Mats Linder. – Vi visste at mange gledet seg, men at boken skulle forsvinne så raskt, er nesten ikke til å tro. Det viser at interessen for norsk keramikk og designhistorie står sterkere enn noensinne.
Et nasjonalt referanseverk
Boken om Norsk keramikk er et omfattende verk på over 500 sider, som for første gang samler historien om norske keramikere, verksteder og fabrikkproduksjon fra 1900-tallet til i dag. Med hundrevis av bilder og grundige tekster har boken raskt blitt omtalt som et referanseverk for samlere, fagfolk og designinteresserte.
– Dette er nok en bok som fyller et tomrom i norsk kulturhistorie, sier Fredrik Temte fra forlaget Papiret. – At den når ut til så mange, viser at kunnskap og håndverk fortsatt engasjerer – også i en digital tid.
Etterspørselen kan gi nytt opplag
Produksjonen er både kostbar og omfattende. Utgivelsen hadde ikke skjedd uten Kulturrådet, samt flotte forhandlere som hadde troen på oss, og ikke minst de over 100 kunder som forhåndsbestilte boken.
Et nytt opplag vurderes, men det er ingen enkel beslutning.
– Vi ser på mulighetene, men dette er en bok som krever mye ressurser å produsere, forklarer Temte. – Blir etterspørselen stor nok, kan det likevel skje noe neste år.
En seier for norsk kunsthåndverk
For Linder og Papiret er det raske salget mer enn et salgstall – det er et tydelig tegn på at norsk kunsthåndverk fortsatt engasjerer og inspirerer.
– Dette handler om mer enn keramikk, sier Linder. – Det handler om å ta vare på historien vår, og om stolthet over norsk formgivning.
Ny utgivelse — Norsk keramikk

Boken som samler og løfter norsk keramikk
Med denne boken samles endelig hele historien om norsk keramikk mellom to permer, fra 1800-tallet til dagens talentfulle, unge kunstnere. Boken Norsk Keramikk samler, løfter og feirer et viktig håndverksfelt, med mål om å både begeistre og opplyse.
Dette er sannsynligvis den mest omfattende og helhetlige boken om keramikk som noensinne er publisert i Skandinavia. Norsk keramikk viser hvordan norsk keramikk har utviklet seg fra brukskunst i verksteder i pionertiden på 1800-tallet, til frie, kunstneriske uttrykk i vår tid.
Bli med på en reise fra Andreas Schneiders verksted i 1895, via keramikkboomen etter krigen, til nybrottsarbeidet ved kunsthøyskolene – og videre inn i vår egen tid, der leire formes med både tradisjon og individuell visjon av unge keramikere som arbeider mer individuelt og uttrykksfullt enn mange av sine læremestere.
Laget for samlere, kunstinteresserte og fagmiljøer
Boken viser frem både kjente navn og de som lenge har vært glemt. I tillegg inneholder den en rik oversikt over stempler og signaturer, som gjør det enklere å identifisere verker og forstå kunstnernes uttrykk og historie.
Boken presenterer flere hundre keramikere. Med kombinasjonen bilder, historikk og fagkunnskap, blir Norsk keramikk både et vakkert oppslagsverk og en kilde til etterlengtet faglig fordypning over 480 sider.
Norsk keramikk gir innsikt i hvordan kulturhistorie, kunst og kunnskap om materialer henger sammen – og hvorfor keramikk fortjener sin plass i vår nasjonale fortelling.
Boken prelanseres lørdag 1. juni på Senter for keramisk kunst. Forfatter Mats Linder presenterer boken Norsk keramikk i samtale med seniorekspert Tor Henrik Fjelldal fra Blomqvist.

DOGA merket mottaker
Norsk design og kunsthåndverk ut av skyggen
Norske designere har lenge kommet i skyggen av kollegaene i nabolandene våre. En lavmælt, men ambisiøs bokserie tar et stort steg i retning av å gjøre norsk formgivning bedre kjent hjemme og ute.
Nå tildeles Papiret Forlag, Studiogeist og Mats Linder DOGA-merket for bokserien, fordi den løfter frem et fagområde som ikke er så kjent for det brede publikum. Bokserien har potensial til å inspirere nye generasjoner.
DOGA-merket for design og arkitektur har blitt delt ut siden 1965 og er en pris som deles ut årlig til norske virksomheter og utøvere som skaper verdi gjennom bruk av design og arkitektur. DOGA-merket hedrer samarbeid, tverrfaglighet, gode prosesser og fremragende håndverk. Vinnerprosjektene viser vellykket bruk av design og arkitektur og har positive ringvirkninger for samfunn, planet og økonomi.