Gerhard Berg – starten på Scandinavian design
På 1950- og 60-tallet blomstret norsk design. På Vestlandet skapte møbelfabrikker, håndverkere og formgivere et miljø som fikk tilnavnet «møbelparadiset». Midt i denne gullalderen finner vi Gerhard Berg (f. 1927) – en designer som forente funksjon, form og enkel, folkekjær eleganse.
Den nye boken av Mats Linder forteller Bergs historie – fra de første skissene på Statens håndverks- og kunstindustriskole til møblene som ble både nasjonale og internasjonale suksesser.
Fra skolebenken til verden
Ved SHKS ble Berg inspirert av modernistene, men han holdt fast ved sitt utgangspunkt: naturmaterialer, norsk håndverk og tradisjon.
I 1954 fikk han sitt gjennombrudd hos Vatne Lenestolfabrikk, med møbler som Florida jr. (1955) og Varia – lette, moderne og fleksible. Selv etter økonomiske utfordringer fortsatte Berg, denne gangen over Atlanteren, da den amerikanske forretningsmannen Matthew Cooper solgte hans møbler på Fifth Avenue i New York. Norske former fant veien inn i amerikanske hjem.
Klassikere som varer
Gjennom 1960-tallet befestet Berg sin posisjon som en av Norges fremste møbeldesignere. Noen av hans mest kjente verk:
-
Kubus (Stokke, fra 1964) – presisjon, håndverk og enkelhet i detaljer.
-
Classic (Stokke, 1965) – Bergs personlige favoritt, en elegant ørelappstol i skinn og palisander.
-
Norse (LK Hjelle, 1962–1966) – salonggruppen som kombinerer myk komfort med et arkitektonisk uttrykk.
Han var også opptatt av funksjon og eksport. Med 1800-serien hos P. I. Langlos Fabrikker laget han møbler som kunne flatpakkes – praktisk og nyskapende, langt foran sin tid.
En arv som varer
Bergs arbeid strekker seg over seks tiår. I 1967 tegnet han Berg-lampen, et geometrisk mesterverk, og i 2011 lanserte han stablestolen Aksel, en moderne videreføring av Jærstolen, brukt i Sjømannskirken i Miami.
Hans filosofi var enkel: møbler skal brukes, ikke bare beundres.
Gerhard Bergs historie er historien om en epoke da norsk møbeldesign ble verdensklasse. Den handler om en mann som forstod håndverkets verdi – og som samtidig så langt utover fjordene, mot verden.